Flokovačka

V tomto článku si popíšeme zatravňování kolejiště. Jak vytvořit trávu na kolejišti se můžete dočíst na internetu v mnoha článcích. Koberce, posypy, hotové segmenty apod.. Pro naše kolejiště volíme tzv. elektrostatickou trávu. Jedná se o barvená vlákna, který se nechají koupit v několika odstínech zelené a délce. Sortiment trávy je jak zahraniční, tak tuzemský. Výhodou této trávy je že si ji uděláte takřka kamkoliv a v jakémkoli množství. Vždy vypadá nádherně a nechá se doplňovat a obnovovat. Nevýhodou této trávy je, že je k ní potřeba drahé elektrostatické zařízení. Z prodejen známe několik tipů o různých voltážích. Ovšem tato zařízení stojí i několik tisíc, tak si české ručičky dokážou pomoci a nějakou tu korunu ušetřit.
Na internetu jsem nalezl několik návodů na flokovačku. Nejvíce se mi líbil návod od Boris "Boco" Pechan tímto ho zdravím a děkuji mu za jeho článek a nakopnutí co a jak. Dále jsem poptával u kamarádů a ti mi radili podobné zapojení, díky Tome. Vše jsem promyslel a poupravil. Výsledkem bylo zapojení viz. toto schema:
Rozpis součástek:
Tr1 a Tr2 - 230/12V 2,6VA (cca 60,- CZK)
R (10 ks) - 10M 0,6W (cca 10,- CZK)
D (21 ks) - 1N4007 (cca 15,- CZK)
C (20 ks) - 10n/630V (cca 45,- CZK)
RLED (1 ks) - 10k pro LED (cca 1,- CZK)
LED (1 ks) - LEDka dle vlastní volby (cca 3,- CZK)
DPS doma broušený ze zásob.
Celkem:  134,- CZK
POZOR!!! Výstupní napětí je cca 11 000 Voltů!!!
Na sestavení jsem si navrhl plošný spoj. Bohužel nemám leptací sadu, takže jsem plošňák vybrousil minibruskou. Osadil součástky a proletoval. Napájení mám již připraveno z modulu napájení pro kolejiště. Také lze pro napájení použít trafo FZ1 od Piko a to výstup pro příslušenství. Mezi spoji součástek jsem nechával větší rozestupy vzhledem k možným přeskokům výbojů vysokého napětí.



Ke flokovačce jsem si vyrobil nádobku na travní směs z plastikové nádobky na potraviny zakoupené u rákosníků za 18,- CZK a nerezového (čínská nerez) sítka za 12,- CZK na čaj. Sítko jsem zbavil držadla a opěrky. Sítko s rámem jsem vsadil do víčka nádobky a vlepil tavnou pistolí, po neúspěšném pokusu vteřinovým lepidlem. Tedy již můžeme sečíst celkovou cenu přístroje - 164,- CZK. No není to skvělé?


Celý plošný spoj flokovačky jsem přestříknul lakem pro uchování a lepší izolaci před vysokým napětím. Vše ještě umístím do nějaké hezké krabičky.
Hned jsem provedl malou zkoušku zatravnění a výsledek je možné vidět na posledním obrázku.